Onze visieOpenbare Basisschool Cornelis Jetses wil dat kinderen zich op school optimaal kunnen ontwikkelen, zodat zij, afhankelijk van hun mogelijkheden, klaar zijn voor deelname aan de maatschappij van de toekomst. Omdat onderwijs de kinderen moet voorbereiden op die deelname aan de samenleving, vinden wij het belangrijk dat leerkrachten aandacht besteden aan vragen die kinderen stellen. De leerkrachten maken daarbij gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid die de meeste kinderen hebben naar de wereld om zich heen. Wij denken dit te kunnen bereiken met behulp thematisch gericht onderwijs. Dit doen wij d.m.v. de methode Da Vinci. Dit is een doorlopende geïntegreerde leerlijn van 30 thema's voro groep 1 t/m groep 8. Daarin komen binnen deze zaakvakken en wereldoriëntatie ook de 21ste eeuwse vaardigheden -met daarbinnen programeren- aan bod, en burgerschapsvorming, wetenschap & techniek en onderzoekend en ontwerpend leren.
Met Da Vinci oefenen kinderen het hogere orde denken, ofwel creatief en kritisch leren denken. Deze vaardigheden behoren tot de 21century skills. Wij willen dat onze leerlingen vaardigeden ontwikkelen om te kunnen analyseren, evaluren en hierdoor te kunnen creëren.
Een school waar kinderen zichzelf mogen zijnWij bieden een omgeving waar een goede balans is tussen cognitieve, creatieve, motorische en sociaal-emotionele componenten. Een omgeving waarin het kind de gelegenheid krijgt te ontdekken welke (minder) sterke kanten het heeft. Leren begint waar weten ophoudt en niet weten begint. Dat is voor ieder kind anders. Daarom worden kinderen op instructie- en leerbehoefte ingedeeld. Dit is ook noodzakelijk, omdat er meer groepen in een klas zitten op de Cornelis Jetses. Om bovenstaande te realiseren wordt een leeromgeving gecreëerd die realistisch, functioneel, uitdagend en activerend is. Dat wil zeggen, een prettig ingerichte klas, goede materialen en een fijne sfeer. De leerkracht heeft de rol van begeleider die kinderen stimuleert om actief mee te denken en nieuwe dingen te leren. Daarnaast is samenwerkend leren een belangrijk instrument. Met elkaar wordt er aan thema’s gewerkt. Ieder kind is daarmee medeverantwoordelijk voor het resultaat en is bezig met sociale en communicatieve vaardigheden. Hoge onderwijsopbrengsten vinden we belangrijk. Wij streven bij alle cognitieve vakken naar resultaten die op het landelijk gemiddelde liggen. Daarmee wordt een stevige basis gelegd voor een succesvolle toekomst van onze leerlingen.
Profilering op het gebied van Natuur, Techniek & WetenschapSinds 2009 heeft de Cornelis Jetses gekozen voor het profiel "Natuur, Techniek & Wetenschap". Een profiel dat prima past bij een kleien dorpsschool in een prachtige groene omgeving. De vakken rondom natuur en techniekonderwijs zullen een duidelijke stempel krijgen binnen het leerstofaanbod. Daarnaast zullen er binnen het jaarprogramma duidelijke keuzes gemaakt worden betreffende de thema;s lessen buiten de deur en/of het schoolreisje.
Aan de inrichting is evengoed gedacht, zo kunnen de kinderen werken met de samenwerkingsopdrachten uit de Techniektorens en proberen wij steeds de nodige matiralen in school te halen om kinderen zo direct mogelijk in aanraking te laten komen met: natuur, wetenschap en techniek. |
Onze Facebook pagina |
Contactgegevens |
Deel deze pagina |
Neem contact opBasisschool Cornelis Jetses
| Locatie | Stuur ons een bericht
|