• Onze School
  • Visie
  • Schoolgids
  • Jaarverslag
  • Schoolplan
  • Meerjarenbeleidsplan
  • 1/2a
  • 1/2b
  • 3/4
  • 4/5
  • 6/7
  • 7/8
  • Ons Team
  • Leerlingenraad
  • Kennismaken
  • Inschrijven
  • Voor het eerst naar school
  • Passend Onderwijs
  • Verzuim en Verlof
  • Voorschool
  • Buitenschoolse Opvang (BSO)
  • Protocol gescheiden ouders
  • Pestprotocol
  • Brede School
  • Ouderbetrokkenheid
  • MR
  • Notulen MR
  • Ouderwerkgroepen
  • Oudergelden
  • Ouder- en kindadviseur
  • Links voor Ouders
  • Intern Contactpersoon
  • Laatste Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Studiereis
  • Archief

Dag 1

 

We startten onze ochtend in alle vroegte op Schiphol. Na een vlotte reis kwamen wij aan in Londen Teddington. Na onze bagage ingecheckt te hebben en onze kamer te hebben bewonderd, zijn wij vol enthousiasme naar Mary University gegaan.

 

 

Hier hebben wij een rondleiding gehad van Alex Sinclair die ons vervolgens een college heeft gegeven genaamd: Standing on the Shoulders of Giants. In de geschiedenis van de wetenschap valt op dat er voornamelijk blanke mannen bekend zijn geworden. Vanuit dit perspectief is het boek Standing on the Shoulders of Giants tot stand gekomen. De schrijvers willen met dit boek de rol van de hedendaagse wetenschapper en het beeld daarvan veranderen. Uit dit college hebben wij heel veel inspiratie opgedaan om onze Da Vinci-lessen te verrijken.

 

 

In de middag hebben wij een college gevolgd van Alex Sinclair samen met Pabo studenten. Hierin gingen wij op praktische wijze aan de slag met elektriciteit, door middel van het zelf maken van stroomkringen. In dit college hebben wij inspiratie opgedaan hoe wij, aan de hand van verschillende werkvormen, wetenschap en techniek kunnen geven in de klas.



Morgen bezoeken we de Vittoria Primary School in Islington!

 

Dag 2

 

Primary science day at Vittoria

 

We moesten vanochtend vroeg opstaan want het was meer dan een uur reizen naar de Vittoria Primary school. Het is een school met een ruime diversiteit aan leerlingen.



In Engeland is Science naast Engelse taal en rekenen een van de basisvakken die worden gegeven. Om die reden konden wij in twee groepen verschillende sciencelessen volgen, een in de bovenbouw- en een in de onderbouwgroep. In de bovenbouw werd er een les gegeven over bacteriën, virussen en schimmels. De leerlingen hebben een mindmap gemaakt over een van de drie groepen.



Het was voor ons erg interessant om te zien hoe de leerkracht kennis op de leerlingen overbracht en wat voor werkvormen er ingezet werden. De les in de onderbouw ging over egels. Hier hebben we ideeën kunnen opdoen hoe er wetenschappelijke vragen gesteld kunnen worden en hoe er tot antwoorden gekomen kan worden door jonge kinderen.


Naast de lessen hebben we informatie gekregen over hoe je science kunt combineren met taal. Kortom, het was een zeer inspirerende dag!

En nu met de dubbeldekker op naar woensdag, we bezoeken de Wimbledon High School in Wimbledon.


Dag 3

 

Wimbledon High School - woensdag 13 november



Vanmorgen vroeg op pad. Om 8 uur moest iedereen klaarstaan uitgecheckt en wel. We moesten een half uurtje rijden naar de Wimbledon high school. Dit is een particuliere school voor meisjes van 4 tot 18 jaar. We werden ontvangen door Alex Farrer, zij is lerares science, "the science subject leader".

Ze begeleidt de leerkrachten in het geven van science in combinatie met de andere vakken. Zij is ook STEAM-teacher, hierin combineert zij: Science, Technology, Engenering, Art and Math in verschillende lessen. Zo hebben wij vandaag een STEAM-les gezien waarin science werd gecombineerd met art, de kinderen mochten experimenteren met licht en verschillende materialen en hier vervolgens een foto van maken. Ook hebben we een les gezien waarin kinderen de evolutie van een wandelende tak een worm en een (grote) slak gingen onderzoeken en deze vervolgens gingen tekenen.

Vervolgens heeft Helen ons het een en ander verteld over wat het PSQM programma inhoudt. (Primary Science Quality Mark).Dit is een programma welke scholen in Engeland met elkaar verbindt en in gesprek laat gaan op het gebied van science. Ze begeleiden en inspireren leerkrachen hierin.Op dit moment is er in Amsterdam geen instantie die scholen verbindt op het gebied van wetenschap en techniek. Wij zouden dit wel van toegevoegde waarde vinden. Het is met name voor dit vak fijn als je "best practices" kan uitwisselen.

Verder hebben wij na de klassenbezoeken nog gesproken met science teachers die betrokken waren bij PSQM van andere scholen. Daarna zijn we vertrokken om de trein te halen richting Bristol.

Dag 4

 

Donderdag 14 november: Primary Science Teaching Trust

Vanmorgen, toen we verrast werden door sneeuw, hoefden we niet zo heel vroeg op pad. We werden verwacht op het kantoor van PSTT. De PSTT zoekt goede science leerkrachten en stimuleert deze leerkrachten de kwaliteit van het science onderwijs verder te verbeteren en te verspreiden. Daarnaast hebben ze allerlei materialen ontwikkeld die scholen kunnen inzetten voor deze lessen.


We zijn begonnen met een circuit van proefjes om een misdaad op te lossen. De grote lijn was: nooit zomaar iets aannemen, maar goed onderzoeken wat waar is en wat niet. Dit betekent dat je echt moet afgaan op bewijs en niet op gevoel.
 


Na een geweldige lunch, verzorgd door onze gastvrouwen, en een frisse neus gehaald te hebben, begonnen we aan het middagprogramma.


De eerste opdracht was het creëren van een dier van aluminium folie. Ieder groepje kreeg een naam van een dier en een vel aluminiumfolie. Het was de bedoeling dat ieder groepje een dier maakte en dat de andere groepjes gingen raden welk dier er was gevormd. Het doel hierbij was om te ervaren hoe je leerlingen op een effectieve manier kan laten samenwerken. De hele middag stond in het teken van het aanleren van communicatievaardigheden rondom wetenschap en techniek. Wij vonden dit een interessante ervaring en denken dat dit ook op de Jetses te implementeren is.

Dag 5

 

Vrijdag 15 november: Dag 2 bij Primary Science Teaching Trust
 

Vandaag zijn we opnieuw bij PSTT geweest. We hebben het vooral gehad over TAPS: Teacher Assessment in Primary Science. Het was erg interessant om te zien hoe ze concrete doelen uit het curriculum van science halen. Aan de hand van plan-do-review wordt er steeds op 1 onderdeel ingezoomd. Bij dit onderdeel wordt specifiek gekeken naar wat een leerling moet kunnen en kennen. Hierbij is er steeds aandacht voor zelfreflectie, peerfeedback en feedback door de leerkracht. Het doel is dat leerkrachten en dus de school in beeld krijgt hoe goed de leerlingen bepaalde "science skills" beheersen.



Met het team hebben we besproken dat het belangrijk is dat we met elkaar een visie bepalen over wat wij vinden dat de leerlingen aan het eind van groep 8 moeten kunnen op het gebied van science. Aan de hand daarvan kunnen we doelen bepalen voor eind groep 7, eind groep 6, eind groep 5 etc. Wanneer we duidelijk hebben wat de leerlingen aan kennis en vaardigheden moeten kunnen, kunnen we kijken hoe we alles wat we deze week hebben geleerd en gekregen, goed kunnen gebruiken. Na deze week is iedereen zo enthousiast, dat de valkuil is om hals over kop alles aan te bieden, zonder goed te hebben nagedacht over wat we willen bereiken en hoe onze leerlijn eruit moet zien.

Nadat we getrakteerd werden op scones met thee met melk, hebben we ons nog verder verdiept in wat er allemaal te vinden is op de website van PSTT. Zo bieden ze bijvoorbeeld projecten aan waarbij science en voetbal gecombineerd wordt. We hebben onze gastvrouw uiteraard hartelijk bedankt en met elkaar nagedacht over hoe we het verhaal van onze reis en de middelen die deze organisatie kan bieden verder kunnen verspreiden op scholen in Nederland.



Nu nog wat vrije tijd in Bristol en dan weer naar het vliegtuig en naar huis voor een welverdiend weekend!

Tot maandag!

Agenda

Laatste schooldag

14 juli 2022

Zomervakantie

15 juli 2022

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

Basisschool Cornelis Jetses
Jaargetijden 6
1109 AR Amsterdam
t: 0294-414370
f: 0294-483466
info@cjetses.nl

Routeplanner
Btwnr.
Kvknr.

Deel deze pagina

Basisschool Cornelis Jetses is een Zonova school

Stichting Zonova

Neem contact op


Basisschool Cornelis Jetses
Jaargetijden 6
1109 AR Amsterdam
0294-414370
info@cjetses.nl

 

Locatie


Stuur ons een bericht